niedziela, 16 lipca 2017

Parlamentarium... Bruksela... Wolność i demokracja...

Wyjazd studyjny do Brukseli okazał się strzałem w dziesiątkę... Pierwszy raz Belgia... Pierwszy raz Bruksela i Brugia... Bruksela to miasto ogromnych kontrastów... Miasto wielokulturowe... Miasto betonu... Miasto bogatych i biednych... Ale nie o tym dzisiaj... Może za parę dni...
Dzisiaj chciałabym Wam przybliżyć instytucje, w których dane mi było gościć oraz przybliżyć temat Unii Europejskiej... Przyznam się szczerze, że na tym wyjeździe dowiedziałam się, o wielu instytucjach w UE oraz o ich funkcjach, o których nie miałam pojęcia... Otóż:
  1. Parlament Europejski - jest jedyną instytucją UE wybieraną bezpośrednio, która reprezentuje 500 mln mieszkańców UE. Odgrywa kluczową rolę w wyborze przewodniczącego Komisji UE oraz wspólnie z Radą UE uchwala prawo i budżet UE...
  2. Rada Europejska - określa ogólnie priorytety UE. Na jej czele stoi przewodniczący, a w jej skład wchodzą szefowie państw i rządów oraz przewodniczący Komisji Europejskiej...
  3. Rada Unii Europejskiej - reprezentuje rządy państw członkowskich, a przewodnictwo w niej sprawują rotacyjnie państwa członkowskie...
  4. Komisja Europejska - jest organem wykonawczym UE. Odpowiada za proponowanie i wdrażanie przepisów prawnych UE, przestrzeganie traktatów i bieżące funkcjonowanie UE...
  5. Trybunał Sprawiedliwości - jest najwyższym sądem w kwestiach dotyczących prawa UE. Interpretuje unijne prawo i dba o jego jednolite stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE...
  6. Trybunał Obrachunkowy - kontroluje unijne fundusze...
  7. Europejski Bank Centralny - jest centralnym bankiem jednolitej waluty europejskiej euro...
Dla mnie do niedawna (śmiem twierdzić, że dla wielu z Was) Komisja Europejska była głównym organem UE... A tak nie jest... Podróże kształcą... To fakt... Odwiedziłam również Parlamentarium... Piękny obiekt, w którym dowiadujemy się o historii integracji europejskiej i wpływie UE na nasze codzienne życie... Interaktywne technologie... Centrum jest czynne siedem dni w tygodniu... Rezerwacja nie jest wymagana... Każdy może tam wstąpić... Polecam...


W Brukseli poczułam się Europejką z krwi i kości... Gdy będziecie mieli okazję, gorąco polecam - zaglądnijcie... bo warto...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz